Stofzuigerhuis Beijerlandselaan: “Mensen kunnen hier hun ei kwijt, bij grote bedrijven kan dat niet”
“Als iemand hier binnenkomt en meteen weet wat voor stofzuiger hij wil hebben dan vind ik dat een beetje jammer”, bekent Richard Voogt van het Stofzuigerhuis aan de Beijerlandselaan op Zuid. Hij vertelt graag over stofzuigers en doet dat al sinds 1978. “Ik kan zo driekwartier volpraten en ik praat ook nogal snel.”
Niet alleen zijn praten is snel. Terwijl hij achterin de winkel stofzuigers en onderdelen repareert, houdt Richard Voogt de winkel met een schuin oog in de gaten. Als er een klant binnenloopt staat hij binnen een paar tellen achter de toonbank van het kleine pandje aan de Beijerlandselaan ‘op Zuid’. Ooit begonnen, in 1938, als winkel waar je gereedschap kon kopen maar al snel voerden de stofzuigers de boventoon in het Stofzuigerhuis.
“Mensen onderschatten stofzuigers. De ene stofzuiger is de andere niet. De duurste is niet perse de beste. Als jij alleen woont op een bovenwoning, zonder huisdieren en je bent niet allergisch of astmatisch, heb je een hele andere stofzuiger nodig dan wanneer je een gezin hebt met een grote Bouvier, een kat en een tuin.”
“Ze komen vaak bij mij voor advies. Zo heb ik ooit iets ontwikkeld voor Joop van de Ende producties. Bij de musical ‘The Lion King’, was een waterval te zien en dat water moest ook weer opgezogen worden. Dus heb ik machines geleverd waar ik zelf een aanpassing aan heb gedaan zodat ze dat water konden opzuigen.”
Richard vertelt het ene verhaal na het andere. Hij doet meer dan stofzuigers aan particulieren verkopen, wil hij benadrukken. “Voor de Belastingdienst heb ik bijvoorbeeld een machine ontwikkeld om water te reinigen. Ze hebben namelijk natuurbaden op het dak van hun pand, die voor bluswater gebruikt worden. Daar mogen geen bladeren in zitten want die kunnen de boel verstoppen. Ik heb ook veel schoonmaakbedrijven als klanten.”
“Een omaatje komt hier met
haar dochter en stofzuiger kopen
voor de kleindochter.”
Een groot deel van het klantenbestand bestaat uit particulieren, vaste en trouwe klanten. “Ken je die reclame nog van Anker? Dat naaimachinemerk? Mijn moeder had een Anker, ik heb een Anker en nu wil mijn dochter ook een Anker. Dat soort klanten komen hier ook. Een omaatje met haar dochter en kleindochter komen hier een stofzuiger kopen voor de kleindochter omdat ze zelf ook altijd een stofzuiger van Het Stofzuigerhuis hebben gehad.”
Een vast klantenbestand heeft hij zeker, maar het anders dan bij een drankenhandel, die klanten met grote regelmaat ziet, vindt Richard. “Ik zie de meeste mensen één keer per jaar als ze stofzuigerzakken komen kopen en eens in de zoveel jaar voor een nieuw apparaat.”
Is Het Stofzuigerhuis een familiebedrijf? “De eerste eigenaar was geen familie maar al heel snel is het wel in de familie gekomen”. Zelf is Richard op zijn 13debegonnen met het repareren en al heel snel ook met het verkopen van een slangetje, een stofzuigerzakje. En dan meeluisteren hoe de machines verkocht werden. “Dat verhaal neem je dan in je op en dan ga je het zelf proberen. Stofzuigers vervelen nog steeds niet. Als ik na een goed gesprek en het juiste advies een tevreden klant de deur uit zie gaan, dan geeft me dat een goed gevoel.”
“Stofzuigers vervelen nog steeds niet.
Een goed gesprek, het juiste advies en
een tevreden klant, dat geeft me een goed gevoel.”
Herrie buiten op de stoep, het klinkt als een stofzuiger. De stoep wordt schoongeblazen met een bladblazer. “Dat is Ferry
van hiernaast, de shoarmazaak. We hebben een goede band als buren en we helpen elkaar ook. Ferry help ik soms met het invullen van bepaalde documenten of met vergunningen en dergelijke. Hij maakt dan op zijn beurt bijvoorbeeld iets schoon, of hij brengt mijn post weg. Vorige week heeft hij mijn ramen nog gewassen. Het is altijd wel een leuke straat geweest. Ik heb nooit problemen gehad.” Hij bedenkt zich: “Ja toch wel, toen eind jaren 90 de Millinxbuurt werd schoongeveegd. Toen was het wel even wat minder omdat een deel hierheen kwam. Maar dat is al lang geleden.”
Een paar panden verderop is een grote electronicazaak met allerlei goedkope spullen, ook stofzuigers. Kan het Stofzuigerhuis daar nog tegenop? “Ja ik ben blij met de concurrentie! Zij sturen ook regelmatig klanten naar mij door. Mensen zijn tegenwoordig niet te beroerd om geld uit te geven, maar ze willen daar dan wel een goed verhaal bij. Ik kan een persoonlijk advies geven. Van mijn marketingvaardigheden moet ik het niet hebben, het is echt de service en het vakmanschap waar klanten voor komen. Als een apparaat kapot gaat dan repareer ik hem bovendien zelf.”
Tekst en beeld: Diana Mosterd
Dit artikel is i.s.m. Vers Beton tot stand gekomen.
Wil je updates ontvangen? Klik hieronder.
Het Stofzuigerhuis
Beijerlandselaan 48
3074 EK Rotterdam
+31(10) 4190207
tennant@stofzuigerhuis.nl
www.stofzuigerhuis.nl
Openingstijden
Dinsdag – vrijdag 09.00 – 17.00 uur
Zaterdag 09.00 – 16.00 uur